diumenge, 29 de desembre del 2013

EL BON COMUNICADOR

CARLES CAPDEVILA

DESCRIPCIÓ:

Aquesta activitat forma part del mòdul de Processos i Contextos educatius I, per tant, s'emmarca dins de les assignatures de GITIC i de COED. 

L'activitat consistia en escollir una persona que era considerada per mi i pel meu grup com un bon comunicador tan en l'àmbit oral, escrit com digital. La persona escollida va ser el periodista i director del diari ARA; en Carles Capdevila.



La metodologia que havíem d'utilitzar era mitjançant l'eina pearl trees on hi recolliem aquells articles, conferències o tweets publicats que més ens agradaven per analitzar les seves habilitats comunicatives. 

Vam arribar a la conclusió, que en els tres camps (oral, escrit i digital), el Sr. Capdevila fa gran ús de la ironia i l'humor per tenir atrapat al públic des del primer moment, a partir també, d'un llenguatge molt proper i entenedor. Després d'haver llegit el llibre "Com parlar bé en públic", podem veure com compleix moltes de les característiques que vam extreure com a més importants: Es mostra natural i somriu al públic, s'expressa amb correcció i controla el moviment del cos, la introducció i la conclusió són atraients i normalment van lligades, parteix d'anècdotes o situacions personals, adequa el tó de veu a la situació del moment, fa ús de frases curtes però remarcant les idees principals durant tot el discurs i estableix contacte visual per tal de rebre un feedback del públic. 


REFLEXIÓ:

Parlar bé en públic i ser un bon comunicador no és gens fàcil però a partir de la lectura de llibres especialitzats en el tema i la realització d'activitats com aquesta, te n'adones que si un vol, tot és possible. Potser no arribarem a ser grans comunicadors com en Carles Capdevila, l'Andreu Buenafuente, l'Steve Jobs...però si que podem aprendre aquelles coses que més ens agradin de cada un per poder aplicar-les de mica en mica en el nostre procés de comunicació, ja que ara, quan veig algú que parla en públic, no em concentro només en el missatge que em vol transmetre sinó que analitzo tots els detalls: mirada, gestualitat, posició del cos, ús de la veu, estructura del discurs, ús de recursos per mantenir l'atenció del públic...etcètera; ja que com deia el Sr. Orozco, hem d'aprendre a interpretar la informació que rebem. 

AMPLIACIÓ:

Per tal d'entrar més a fons en el treball que vam fer, us deixo la nostra presentació:





Per finalitzar l'entrada crec que és idòni parlar sobre un article que vam llegir a classe titulat "La Competència Comunicativa", ja que segons Gumperz i Dell Hymes (1972), és el terme general per definir la capacitat comunicativa d'una persona, capacitat que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. L'adquisició d'aquesta competència es configura a partir de l'experiència social, les necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovada de motivacions, necessitats i experiències".

Quins són els seus components?

1. Competència lingüística/gramatical: Fa referència al domini del codi lingüístic (nivell fonològic, nivell morfològic, nivell lèxic, nivell sintàctic i nivell semàntic).

Relacionat amb aquesta competència, m'agradaria adjuntar-vos un resum que vam fer sobre un article titulat "Què és el codi escrit?"

2. Competència sociolingüística: Fa referència a les regles socioculturals d'ús. És l'habilitat que s'ocupa de la situació comunicativa: la situació dels participants, el propòsit de la interacció, i les normes i convencions de la interacció.

3. Competència discursiva: Fa referència a l'habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere (descripció, narració, etc), i interpretar i produir textos coherents i cohesionats.

4. Competència estratègica: Fa referència a l'habilitat d'utilitzar estratègies de comunicació verbal i no-verbal per millorar l'efectivitat de la comunicació o compensar les interrupcions que poden sorgir, a causa de diferents variables d'actuació o d'insuficiències en un o vàries competències.

ACOMIADAMENT:

Fins aquí les meves entrades sobre l'assignatura de COED i de GITIC! Realitzar aquestes dues assignatures i escriure el blog m'ha servit per moltes coses; algunes d'elles són: ser capaç de buscar informació útil, seleccionar-la i transformar-la en coneixement, utilitzar eines virtuals per treballar de manera col·laborativa ja sigui presencialment o en grup,conèixer metodologies innovadores d'ensenyament i aprenentatge de les TIC que es poden incorporar a l'aula, saber com compartir recursos propis o aliens amb altres companys o el públic en general, conèixer temes d'actualitat educativa, saber localitzar materials didàctics accessibles en línia, adquirir fluïdesa expresiva, intentar aplicar correctament les propietats que caracteritzen un text,iniciar-me en l'art de la recitació, desenvolupar la meva capacitat comunicativa en els àmbits escrit, oral i digital, adquirir més destreses a l'hora de treballar de manera individual i en grup, saber analitzar críticament missatges audiovisuals,...i un llarg etcètera.

Bé, desitjo que us hagi agradat visitar el meu bloc! Es possible que continui escribint sobre algunes de les assignatures que faré el segon semestre. Ja ho veurem!

Què dieu? que us heu quedat amb les ganes de saber el final??? no! millor no dic res! Per compensar-ho, us deixo una cançó de hip hop (del grup "Matador Rockers") on us explicaràn el final de moltes pel·lícules. Jajaja! En tot cas, no deixeu mai de fer una ullada per aquí, d'acord?!

Disfruteu del bon ritme! ; )









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada